Followers

Nuffnang Ads

Tuesday, October 6, 2015

Bila orang asing offer diri nak jagakan anak...

Pernah tak orang tak kenal offer nak tolong jagakan anak korang? Ku pernah la 2 kali. Tolong yg takut la aku nak terima. Tu org kata, buat baik berpada2. Kalo jadi apa2, memang sah2 la orang kata aku bodoh, pi percaya orang. So aku tolak baik2 la kan... cakap masih manis mulut la, ayat berlapik lagi la...

Pengalaman pertama:
Dah agak lama cerita ni. Masa nak pergi klinik, Akid dah tau sederet dgn klinik ada kedai roti. Mmg kitorang selalu pergi kedai roti tu sementara tggu doktor panggil. Tapi kali ni dia buat tak menyabar, dok berlawan dgn mama. Mama nak register dulu kat klinik, dia nak gi kedai roti dulu. Last2 tgh dok gaduh anak beranak, ada la 2 orang kawan ni jalan dr arah bertentangan. Sorang tu tanya, kenapa ni? Mama pun buat ramah la cerita nak pi klinik, tapi anak nak gi kedai roti dulu. Mama takut Q pjg la hape la pot pet pot pet cerita. Pastu, dengan baik hatinye la dia offer nak bawakkan akid gi kedai roti tu & suruh aku gi register kat klinik. Nanti dia hntr akid kat klinik. Beriya2 dia ulang. Gila weyyy... aku xtau nama ko, ko duduk mana, org baik ke org jahat... xkan la senang2 aku nak bagi ko bawak anak aku? Bukan nak menuduh ke ape, tapi berjaga2. Orang jahat skrg ni bkn kira dah laki ke perempuan, tua ke muda, siang ke malam... last2 ku ikutkan jugak la kehendak anak. Pi kedai roti dulu. Q panjang pun panjang laaa... kawan dia yg dr tadi dok senyap pon last2 bersuara, "gila punya olang!" Sambil tunjuk kawan dia yg nak bawak akid tu... haha...

Pengalaman kedua:
Nak gi bank. Masa tu akid tido. So sbb x larat nak dukung, maka letak la akid dalam stroller. Dah sampai bank, gitau kat guard urusan apa, sekali guard gitau kaunter dia kat atas (x paham sungguh la bank yg kaunter dia dok atas ni). Terus tgk akid yg dok lena dlm stroller. Hadoiii... kena mengangkut la jawabnye... baru nak angkat akid, guard tu kata, "biar je la anak tgh tido tu. Saya tengokkan." Haih, bior betoi.... ku tolak elok2 la. Xpela acik... x tggi mane pon, setingkat je... pastu pak guard tu offer lagi. Siap kata ni haa bibik pon leh tgkkan, cleaner bank... pastu dia tmbh, "tak pun parking je stroller betul2 kat tangga tu. Boleh nmpk dr atas (macam kan kaunter tu betul2 tepi tangga) Mama tetap x sedap hati. Tiba2 dpt idea, cakap kat pakcik tu anak saya ni manja... kang terjaga tgk mak xde, meraung x hingat dunia! Haaaa.... sambil terus dukung akid bawak naik atas. Sempat lak acik tu cakap lagi, "alaaa... kalau hilang saya ganti la..." haha... tau acik tu bergurau. Aku xtau nak pikir pe dah. Terus jawab "mane boleh ganti2 pakciikkkkk.... anak ni........" mungkin pakcik tu tersentap atau sedih atau kecewa... rasa mcm kita x harap kat dia kan... tapi sbg mak, aku kena pikir anak dulu...

Aku x kata 2 orang ni jahat. Mungkin niat diorang memang baik. Memang nak tolong aku. Tapi aku kena amek langkah berjaga2. Apa2 jadi, aku punya anak, aku yang menanggung. Kes culik budak bukan sikit2... kalo dah hilang tu bukan sng nak jumpa balik. So kite mak pak ni kena la berjaga2 ye. Pikir panjang sikit. Katekan la memang org tu culik anak ko, orang x tak kata ape dah. Orang kata ape la bodoh bangang sgt mak paknye bagi orang tak kenal jaga anak. Org mengata tu 1 hal la. Anak tu entah dapat balik ke tidak. Ya Allah... ngeri pikir. Meh la kita sama2 beringat ye....

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete